STÖRNINGAR

Hyreslagen ser strängt på störningar. För att alla ska trivas tillsammans är det viktigt att man inte störs av omkringboende. Alla hyresgäster är skyldiga att visa hänsyn.


Hyresgästens skyldigheter gäller i lägenheten, i gemensamma utrymmen, som t.ex. trapphus, hiss, tvättstuga och andra delar av bostadsområdet.

Några exempel på vad lagen menar med störningar:

  • Ljudstörningar är inte tillåtna. Man får inte störa genom att föra oväsen som t.ex. att tala för högt, skrika eller genom att spela
    högt på musikanläggning eller ha TV:n alltför hög.
  • Grannarna får inte heller störas av oväsen i trapphuset på grund
    av besökare till din lägenhet.
  • Hundar får inte skälla eller yla, så att omgivningen störs.
  • Kontraktets ordningsregler måste följas.

En hyresgäst ansvarar alltid för sina besökande och dessa personers uppförande.

Att utan grund anmäla grannar för störning kan till sist leda till att du själv anses som störande och då kan fastighetsägaren tvingas säga upp den anmälande hyresgästens kontrakt.

Enligt hyreslagen ska det inte tas särskild hänsyn till personer som är känsligare än normalt.

Vissa störningar måste man acceptera när man bor i flerfamiljshus t.ex. att barn leker i sina hem (lägenheter) under dagtid, även om man själv jobbar natt.


Så här anmäler du en störning

När du som hyresgäst gör en störningsanmälan till oss på Grums Hyresbostäder har vi som fastighetsägare skyldighet att utreda vad som ligger bakom detta.

Du som anmälande hyresgäst är alltid annonym mot den störande, men har skyldighet att medverka vid denna utredning. För att hyresvärden ska kunna agera mot störande hyresgäst måste den som upplever störningen kunna styrka vad störningen innebär.

Alternativ 1

  • Har du en normal relation med den störande bör du i första hand prata med denne och se om problemet kan lösas utan inblandning av hyresvärd eller annan utomstående.

Alternativ 2

  • När du själv gör en störningsanmälan till oss ska den alltid göras skriftligt och vara så detaljerad som möjligt.
    Blankett för detta finns att skriva ut på vår hemsida eller att hämta hos Grums Hyresbostäder

    Ladda ner blankett här. >> Blankett StörningsanmälanPDF (pdf)
  • Ange VEM som stört och NÄR, VAR, HUR störningen ägt rum. Skriv till sist under störningsanmälan med din namnteckning.
  • Är en störning av den omfattning att flera lägenheter i huset har drabbats kan även dina störda grannar skriva på anmälan.

  Störningsanmälan får då mer tyngd vid en rättslig prövning.

  • Därefter lämna in den skriftliga störningsanmälan till
    Grums Hyresbostäder.

Alternativ 3

  • Anmäl störningen till AVARN Security störningsjour,
    telefon 010-222 32 69.
    Kostnaden för AVARN Security utryckning betalas av den hyregäst som varit störande.


Senast uppdaterad: 2017-05-15


Grums Hyresbostäder AB • Åsgatan 7 • 664 80 Grums • Tel. 0555-420 27 • grumshyresbostader@grums.se